26.10.06

Συνέντευξη : κ T.Τζίμας (Επίκουρος Καθηγητής)

  • Πόσο καιρό είστε καθηγητής στο τμήμα Φωτογραφίας & Οπτικοακουστικών τεχνών;
    Από την δημιουργία του τμήματος (1985) αρχικά ως έκτακτος και στη συνέχεια ως μόνιμος καθηγητής.
  • Όλα αυτά τα χρόνια έχει αλλάξει το τμήμα, και εάν ναι προς το καλύτερο;
    Οι αλλαγές στο τμήμα συντελούνται με ρυθμούς χελώνας όμως σίγουρα προς το καλύτερο!
  • Εσείς πως αποφασίσατε να ασχοληθείτε με την φωτογραφία; Ήταν κάτι που το «ονειρευόσασταν» ή έτυχε μέσα από τις σπουδές σας στο εξωτερικό;
    Νομίζω ήταν κάτι που το ήθελα και επειδή, εκεί στα μέσα της δεκαετίας του 1970, δεν υπήρχε σχολή φωτογραφίας στη τριτοβάθμια εκπαίδευση στη χώρα μας αποφάσισα να μεταβώ στη Γαλλία για σπουδές (1977). Επέστρεψα από το Παρίσι το 1985 με –αν όχι το πρώτο- ένα από τα πρώτα διδακτορικά στην Ελλάδα σε θέματα φωτογραφίας...
  • Τι πιστεύετε ότι είναι ο φωτογράφος σήμερα; Ποιόν ονομάζουμε φωτογράφο;
    Ο φωτογράφος σήμερα είναι ότι ήταν πάντοτε: Αυτός που απαθανατίζει τη στιγμή για προσωπική ευχαρίστηση ή για επαγγελματικούς λόγους ή και τα δύο μαζί.
    Ο ορισμός του -ιδανικού- φωτογράφου στις απαρχές του 21ου αιώνα δεν μπορεί παρά να είναι ο εξής: Άτομο με ευρύτατη μόρφωση και καλλιτεχνική παιδεία με καλό γούστο και αίσθηση του μέτρου και της αρμονίας, βαθύτατος γνώστης της ψηφιακής τεχνολογίας όπως επίσης και των αναλογικών μεθόδων φωτογράφησης.
  • Πιστεύετε ότι οι πτυχιούχοι του τμήματος φωτογραφίας του ΤΕΙ Αθήνας μπορούν να «ονομαστούν» φωτογράφοι σύμφωνα με τον ορισμό σας;
    Πρώτα από όλα θα πρέπει οπωσδήποτε να αλλάξει το σύστημα εισαγωγής στο Τμήμα Φωτογραφίας και Οπτικοακουστικών τεχνών με πρόσθετες ειδικές εξετάσεις. Ποιες θα είναι αυτές είναι κάτι που εύκολα μπορεί να προσδιοριστεί στα πλαίσια του υπάρχοντος συστήματος εισαγωγής. Λαμβάνοντας λοιπόν υπόψη την σημερινή κατάσταση των πραγμάτων θεωρώ ότι ένα μεγάλο ποσοστό των πτυχιούχων μας συμπεριλαμβάνεται στον ορισμό του «φωτογράφου» 'όπως αναφέρθηκα παραπάνω. Ένα μικρό ποσοστό αποφοιτά με ελλείψεις που οφείλονται κυρίως στις αδυναμίες του εκπαιδευτικού μας συστήματος. (Δεν μπορούμε να καταδικάσουμε π.χ. κάποιον σπουδαστή επειδή κάνει ορθογραφικά λάθη...)
  • Η ψηφιακή εξέλιξη έχει επηρεάσει θετικά τη φωτογραφία σήμερα; Η καλλιτεχνική φωτογραφία πιστεύετε ότι ακολουθεί τις σύγχρονες τάσεις;
    Η ψηφιακή τεχνολογία ήρθε για να μείνει. Εκτόπισε βίαια την αναλογική/ παραδοσιακή φωτογραφία αλλάζοντας δραματικά την αγορά, προσέφερε τεράστιες δυνατότητες έκφρασης και ευκολία προκαλώντας όμως παράλληλα σύγχυση και ανασφάλεια. Σε λίγα χρόνια όλα θα έχουν βρει το δρόμο τους:
    Το παλιό θα έχει φύγει και το νέο θα έχει θρονιαστεί αλαζονικά στη θέση του...
  • Είστε διευθυντής έκδοσης του περιοδικού ΦΩΤΟγράφος πείτε μας για αυτό λίγα πράγματα. Ποια ήταν τα κίνητρα, ποια πράγματα σας επηρέασαν, το αποτέλεσμα είναι αυτό που θέλατε;
    Ως γνωστόν η πρώτη μου επαγγελματική ενασχόληση μετά τις σπουδές μου στη Γαλλία ήταν η διδασκαλία της φωτογραφίας στο ΤΕΙ Αθήνας . Τέσσερα χρόνια σε αυτή τη θέση ένιωσα τον χρόνο να φεύγει ... αργά και πληκτικά. Διεκδικήσεις, απεργίες, καταλήψεις στο Τμήμα Φωτογραφίας άφηναν ένα τεράστιο κενό χρόνου το οποίο δεν ήθελα να περνάει έτσι, ανεκμετάλλευτο. Για αυτό το 1989 πήρα την μεγάλη απόφαση: να προχωρήσω τότε μαζί με κάποιους φίλους στην έκδοση ενός φωτογραφικού περιοδικού, όπερ και εγένετο. Ο ΦΩΤΟγράφος σήμερα ενηλικιώθηκε διανύοντας το 16ο έτος της ηλικίας του και βγαίνει πλέον μαζί με την ΚΑΘΗΜΕΡΙΝΗ! Όσον αφορά στο αποτέλεσμα, δηλαδή το περιοδικό ως "μορφή και περιεχομένο" αντανακλούσε πάντοτε την προσωπική μου πορεία και παρουσία στο χώρο, με τις μεταπτώσεις, τα πάνω και τα κάτω της… Όλα αυτά τα χρόνια πειραματίσθηκα, εκφράστηκα ελεύθερα και δημόσια και το αναγνωστικό κοινό αντίστοιχα αγάπησε, περιφρόνησε, ανέχθηκε το περιοδικό!
  • Ας επανέλθουμε στη σχολή μας, πως βλέπετε το τμήμα μετά από άλλα 20 χρόνια;
    Αν δεν ψηφιστεί σύντομα κάποιος νόμος από το Υπουργείο Παιδείας –κάτι ανατρεπτικό σαν π.χ. τον «Καποδίστρια» - που να επιφέρρει συνταρακτικές αλλαγές στη δομή και διάρθρωση της Ανώτατης Τριτοβάθμιας εκπαίδευσης τότε και το 2025 θα μιλάμε για τα ίδια πράγματα.
  • Ως κάποιος που έχει ασχοληθεί επαγγελματικά και με τις δύο όψεις της φωτογραφίας (παραγωγή και κριτική) τι σας έχει σημαδέψει περισσότερο και τι είναι αυτό που σας έχει λείψει;
    Είναι φυσικός κανόνας να κάνουμε στη ζωή μας -τελικά- αυτό που μας ευχαριστεί περισσότερο και αυτό συνέβη στη περίπτωση μου. Αυτό που μου λείπει σήμερα είναι μόνον ο ελεύθερος χρόνος…

    Ε.Τ.

Δεν υπάρχουν σχόλια:

to be continued...

Περιμένουμε δικά σας σχόλια και φωτογραφίες...